2017. július 27., csütörtök

Első hetek Észak-Amerikában

Buffaloba Toronto-n keresztül érkeztünk az időeltolódástól és a hosszú utazástól elcsigázva. M. I. kijött értünk a buszállomásra és hazavitt minket az apartmanunkba, melynek hűtőjét érkezésünk előtt gondosan feltöltötte, ezúton is köszönjük neki. Az első napok egyetemi regisztrációval, biztosítások befizetésével és biciklik szerzésével/javíttatásával teltek. Az első hétvégén elbicikliztünk az Erie-tóhoz illetve M.I. elvitt minket a Niagarához, ami tényleg lélegzetelállító. Utána grilleztünk egy, a vízeséshez közel eső campingező helyen, ahol ebédünket Coronita sörrel és egy remek dinnyézéssel toldottuk meg. Másnap hétfőn még csak a kórházi orientáción kellett részt vennem és mivel kedden július 4.-e volt csak szerdán kezdtem meg a gyakorlatot. A július 4.-ei kötelező tűzijáték nézést és himnusz hallgatást az Erie-tó partján abszolváltuk.

Az első rotációmat a Roswell Park Cancer Institute-ban, Medical Oncology részlegen, uroonkológiai osztályon töltöttem.  Ez egy járóbeteg ellátó osztály, ahol a napi munka fél 9-kor kezdődik és kb 4-ig tart. A felállás az volt, hogy ebben az amúgy hotelnek tűnő komplexumban betegszobáról betegszobára látogattuk a pácienseket az attending-gel vagy a fellow-val vagy esetleg mindkettővel. Mindennap más-más főorvos (attending) van ezen az osztályon, így mindegyik nap kicsit más volt. A legtöbbet azokon a napokon tanultam, amikor egy beteg először érkezett az osztályra, és ilyenkor az én feladatom volt a beteg komplett dokumentációját átnézni, abból a lényeges pontokat kiszedni és azt referálni az attending-nek. Ez az osztály mint daganat kutatóközpont nem csak a már elfogadott terápiákat kínálja az ideérkező, általában négyes stádiumú daganatban szenvedő betegeknek, hanem klinikai tanulmányokban is szép számmal van lehetőségük részt venni a pácienseknek, ahol a jövő terápiáját jelentő új gyógyszermolekulákat vagy új gyógyszerkombinációkat kaphatnak. A számok mindenképp igazolják ennek a létjogosultságát, négyes stádiumú betegeknek itt az egyik leghosszabb a túlélése a világon. Számomra nagyon érdekes volt látni azt, hogy hogyan működik ez a rendszer és mivel ez egy onkológiai központ, sok ritka daganatot is láthattam, de természetesen a legtöbb eset a prosztata, a húgyhólyag, a vese és a here tumor leggyakoribb fajtái voltak. Mindenki nagyon kedves volt velem, az orvosok sokat magyaráztak és minden kérdésemre válaszoltak, így sokszor én is a csapat tagjának érezhettem magam.
A gyakorlatok végeztével felfedeztük a közeli konditermet és boltokat, voltunk futni a közeli parkban és megismerkedtünk az itteni Vaterával, a Craigslist-tel és rájöttünk arra is, hogy kent-et sokkal könnyebb mondani, mint coupé-t. A második hétvége zárásaként meg egy emlékezetes Ed Sheeran koncerten voltunk a hoki stadionban.